
De man achter het iconische 007-logo is niet meer. Joe Caroff werd 103 jaar oud en laat een erfenis achter die miljoenen waard is – maar daar zag hij zelf nooit een cent van.
Het is misschien wel het meest herkenbare logo ter wereld: die strakke, mysterieuze cijfers 007 die we al sinds de jaren 60 kennen van de James Bond-films. Maar wist je dat de maker ervan, Joe Caroff, slechts 300 euro kreeg voor zijn geniale ontwerp? Nu is de legendarische designer op 103-jarige leeftijd overleden in een hospice in New York.
Van onbekende ontwerper tot Hollywood-icoon
Caroff was een echte Hollywood-held achter de schermen. In de jaren 60 en 70 maakte hij de posters en logo’s waar we vandaag de dag nog steeds naar kijken. Denk aan die beroemde rode poster van ‘West Side Story’, met die twee dansers op de brandtrap – dat was zijn werk! Ook de openingstitels van ‘A Bridge Too Far’, de film over de Slag om Arnhem, kwamen uit zijn creatieve brein.
“Het moest bruisen,” vertelde Caroff nog in 2022 over zijn werk. “Het moest leven uitstralen.” En dat deed het zeker – zijn ontwerpen zijn tijdloos gebleven.
300 euro voor miljoenen aan merchandise
Hier wordt het verhaal bizar: Caroff kreeg in 1961 slechts 300 dollar (omgerekend zo’n 300 euro) voor het 007-logo dat sindsdien op miljoenen posters, T-shirts, mokken en andere James Bond-spullen is gedrukt. Geen royalty’s, geen percentage van de winst – gewoon een eenmalige betaling en klaar.
Dat bleef hem zijn hele leven dwarszitten. Terwijl de Bond-franchise miljarden opleverde, ging er niets naar de man die het gezicht van de hele serie had ontworpen. Gelukkig kregen de huidige Bond-producenten Barbara Broccoli en Michael Wilson een aanval van fatsoen: voor zijn 100ste verjaardag gaven ze hem een duur James Bond-horloge met zijn eigen logo erin gegraveerd.
Een erfenis die blijft leven
Ook al is Joe Caroff nu niet meer, zijn werk leeft voort. Elke keer dat er een nieuwe Bond-film uitkomt, zien miljoenen mensen wereldwijd zijn iconische 007-logo. Van Daniel Craig tot wie de volgende Bond ook wordt – ze dragen allemaal het stempel van deze briljante designer.
Een man van 103 die de wereld een van de meest herkenbare logo’s ooit heeft gegeven. Rust in vrede, Joe – je hebt geschiedenis geschreven.